דעות

המלחמה במכת הרשלנות הרפואית צריכה להיעשות באמצעות הליך פלילי

בישראל מתים הרבה יותר אנשים מדי שנה כתוצאה מרשלנות רפואית מאשר בתאונות דרכים ובתאונות עבודה | המשטרה והמשפט הפלילי מוכרחים להיות חלק מהמלחמה במכת מדינה זו של רשלנות רפואית

חדר ניתוח. אילוסטרציה

האם גרימת מוות בשל רשלנות רפואית עלולה להיות עבירה פלילית, ולכן דורשת חקירת משטרה? באחרונה פורסם כי בעקבות דו"ח פנימי חמור של מבקרת משרד הבריאות שעסק בניסוי שנערך בבית החולים איכילוב בתל אביב, שהסתיים במותה הטראגי של ילדה בת 12 שחלתה בסרטן, מבקר הפרקליטות קרא ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד בכירים ב"איכילוב" ובמשרד הבריאות.

מדוע לא מגישים בני משפחה שיקירם מת בשל "רשלנות רפואית" תלונה במשטרה על כך שבית החולים גרם ברשלנות למותו? התשובה היא חוסר מודעות מצד אחד, ומצד שני המחשבה הנכונה שאנשי הצוות הרפואי לא התכוונו להזיק וכל רצונם היה להעניק טיפול רפואי מיטבי.

בארה"ב מאות אלפי אנשים מתים מדי שנה בשל טעויות רפואיות שניתן היה למנוע אותן. באחרונה פורסם כי זו הסיבה השלישית לתמותה בארה"ב אחרי מחלות לב וסרטן. בישראל, אין בנמצא נתונים רשמיים בדוקים בדבר מקרי המוות המתרחשים כתוצאה מרשלנות רפואית. עם זאת, לפי הערכות מבוססות, מדובר באלפי מקרי מוות מדי שנה.

עובדה ידועה היא כי בישראל מתים הרבה יותר אנשים מדי שנה כתוצאה מרשלנות רפואית מאשר בתאונות דרכים ובתאונות עבודה. ב-2017 נהרגו 362 בני אדם בתאונות דרכים. ואולם, למרות שמספר מקרי המוות בשל רשלנות רפואית עולים עשרות מונים על אלה הנהרגים בתאונות דרכים, היחס בין המשאבים המושקעים במלחמה בתאונות הדרכים מול אלה המכוונים לטיפול במקרי הרשלנות הרפואית, אינו פרופורציונלי.

בעוד שהמשטרה חוקרת באמצעות אנשי מקצוע את כל מקרי המוות שקרו בתאונות דרכים ואת תאונות העבודה (באמצעות מהנדסים), ובמקרים המתאימים מוגש כתב אישום ומתנהל משפט פלילי, בישראל הוגשו רק כמה כתבי אישום נגד רופאים בעילה של רשלנות רפואית.

בהנחה שההליך הפלילי מסייע בהפחתת מקרי הרשלנות הנגרמים בתאונות, האם ההליך הפלילי יהווה כלי יעיל לצמצום מקרי הרשלנות הרפואית? אין מנוס מלקבוע כי בדומה למאבק בתאונות הדרכים, המשטרה והמשפט הפלילי מוכרחים להיות חלק מהמלחמה במכת מדינה הזו של רשלנות רפואית. ראשית, מדובר בהרתעה, המהווה אמצעי בסיסי לשמירה על דפוס עבודה מקצועי. במידה שלא תהיה אחריות פלילית, מדוע שתהיה שמירה על נהלים. לא ניתן גם להתעלם מעיקרון השוויון בפני החוק — נהגים ומהנדסים מואשמים בדין הפלילי כשהם מתרשלים וגורמים למוות, ורופאים לא?

הפקטור המרכזי החשוב בעת הזו הוא העובדה שהמשטרה אינה ערוכה ולא יודעת לחקור מקרים של רשלנות רפואית. למרות שהחוק מאפשר בחינת מקרי רשלנות רפואית בהיבט הפלילי, אין זה מצב רצוי שכל מקרה רשלנות רפואית יטופל גם בפן הפלילי, שכן לכלי הפלילי השלכות כבדות הגובות מחיר מהפרט והחברה יחדיו.

ואולם, יש מקרים שהם כה חמורים בעוצמתם, עד שנדמה כי חובה לדרוש חקירת משטרה ובמקרה המתאים העמדה לדין פלילי. המקרים שבהם למשטרה צריכה להיות אמירה הם, למשל, פרוצדורה חודרנית (כמו ניתוח) מיותרת, שנעשתה ללא אינדיקציה רפואית והסתיימה במוות או בפגיעה גופנית חמורה.

על משטרת ישראל להתגייס ולהקים מחלקת חקירות לרשלנות רפואית. בדומה למומחים מקצועיים בתחומים שונים המסייעים למשטרה בחקירות הדורשות ידע ספציפי, כמו רואי חשבון ואנשי מחשבים בעבירות כלכליות ומחשוב, כך יש לגייס רופאים מומחים במטרה להכשירם כאנשי חקירות.

(המאמר פורסם לראשונה ב"דה מרקר")

נושאים קשורים:  דעות,  רשלנות רפואית,  חדשות,  ד"ר אבי רובינשטיין
תגובות
אנונימי/ת
06.03.2019, 19:14

הכותב הוא עורך דין (עוכר דין?) אולי. משסה את הציבור נגד הרופאים. ייתכן שמחפש פרנסה, לכאורה לכאורה....

אנונימי/ת
06.03.2019, 19:31

על פי מיטב ידיעתי הוא גם נוירו כירורג או לפחות התמחה בכך. מה שנאמר אז שלא היה "מאור הגולה", Outstanding או בעל "ידי זהב". אנו בניאדם וברקע תמיד היה האח המפורסם. מכאן קצרה הדרך ללמוד משפטים ו"לעשות סדר", ל"תקן את העולם" שיהיה טוב יותר, נחמד יתר, אנושי יותר מלא חמלה וטוב לב אנושי. שום פעולה אחרת זולת להעמיד את הרופאים לדין פלילי, לא תתקן את העולם, תפתור בעיית רעב ופער תאומי בין בני אדם ותמנע את המגמות הללו. לפיכך אך נכון הוא שיועמדו הרופאים לדין פלילי ובא גואל לעולם ותמלא הארץ רק טוב

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:26

הנוהג של תקיפה לגופו של אדם במקום להתייחס לגופם של דברים מעיד על עבריינות. כולנו עדים היום להתנהלות דומה של ראש הממשלה. מניסיון רב שנים וגם אישי אכן במקרים רבים הרשלנות גורמת למוות מיותר ואין כל סיבה שמי שגרם למוות ברשלנות בוטה לא יעמוד לדין פלילי. רק המערכת הפלילית מטילה עונש על הרשלן. זה שהביטוח משלם פיצוי כזה או אחר ללא מעורבות הרופא הרשלן בתהליך המשפטי היא הזויה.

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:39

איני יודע איזה רופא אתה וכמה אתה מצטיין ברמתך כי כתבת בעילום שם השמצות גסות. זכותו של רופא לעסוק בעריכת דין בתחום אותו הוא מכיר משני הצדדים . לכן התגובה בזויה ולא ראויה. בשיטה הנוכחית בה רופא רשלן ברמה פושעת אינו משלם על מעשיו ואולי מדנס מתמקח עם המשפחה על פיצוי היא פסולה לחלוטין. מה דינו של רופא שמסרב בתורנות לקום לקריאה של אחות לבדוק חולה לאחר ניתוח עם כאבים עזים בחזה הפרעות קצב וחוסר יציבות המודינמי. ? החולה נפטר מאוטם חריף זמן קצר לאחר מכן ללא שטופל למרות מאמצי האחיות לקרוא לרופא הסרבן. לאחר לחץ רב הואילה הנהלת בית החולים למנות בודק - מנהל המחלקה המנתחת והעונש היה נזיפה !! בהמשך קודם הרופא לניהול ! זה סביר ? המשפחה לא יודעה ולא תבעה.

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:59

לכל אחות שק של מקרים כאלו....

אנונימי/ת
06.03.2019, 22:16

ממש לא משסה! הוא רופא בעצמו. ועורך דין. הרופאים מתרשלים והורגים יום יום אנשים. מי שלא יודע זאת כנראה לא חוומוות כואב של הורים שמתו טרם זמנם. . הם משקרים במצח נחו. אין שקיפות. האדם שנפגע לא יודע שעליו להציל את נפשו, אולי בהדסה בירושלים או עדיף בחו'ל. הם צריכים לשבת בכלא. 95 אחוז מרופאי בתי החולים בארץ

אנונימי/ת
07.03.2019, 18:59

אתה מוציא דיבה. זו עבירה פלילית.
אין לך מושג ירוק, דיר בלאק

06.03.2019, 19:25

מסכים אבל קודם כל צריך לחוקק חוק שנותן פיצוי אוטומטי כתוצאה מנכות בכל בעיה רפואית ללא צורך בהוכחת רשלנות או צורך בתביעה בבית המשפט.
כך שכל הכסף ילך למטופל ומשפחתו ולא יתחלק עם העו"ד בפיצוי.
מהמאמר אני חושב שהתאבון של עורכי הדין לכסף. עלה והם מעוניינים להתחלק עם הרופאים בשכרם דרך שכר טרחה בייצוג בהליך פלילי.
מעניין האם הייתה תגובה של הר"י בנושא.

07.03.2019, 09:28

לגמרי.מסכים. יש להפריד בין פיצוי לנזק שקרה בגלל רשלנות, טעות, שיקול שבדי עבד היה צריך להיות אחר או סתם כי מדובר בחולי חמור שהביא לנזק, ובין נושא הרשלנות הפושעת שזה דבר מאוד מאוד נדיר אך צריך התייחסות מתאימה

אנונימי/ת
06.03.2019, 19:32

גם נגד עיתונאים, כותבי טורי דעה, עורכי דין, ועורכי עיתונים. כולם לכלא!!

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:43

יש כמה מדינות כאלה שנוהגות כך כמו טורקיה שבטח מתאימות לך. מה דעתך להוסיף חוקי השריעה ?

06.03.2019, 19:42

ד״ר אבי רובינשטיין הנכבד.
איזה אוסף של שטויות אתה כותב. אתה משווה עבודה של רופא לנהג משאית - התייחסת לשעות העבודה ברצף(26 שעות ואף יותר...),עומס העבודה, ההכשרה, האחריות בקבלת ההחלטות...
דיברת על המשאבים - על איזה פלנטה אתה חי, כנראה לא שמעת על מצוקת מערכת הבריאות הציבורית.
איך אפשר לעבוד בתנאים כאלה, כל טעות היא בגדר של ״רשלנות״.
אתה מבין שאין סיכוי בעולם שרופאים יהיו מוכנים לעבוד בתנאים כאלה עם הסכנה של העמדה לדין פלילי.
פשוט קשקוש...

06.03.2019, 20:46

תביעות מוגשות על רשלנות ולא על טעויות. לא כל טעות היא רשלנות. תקרא פסקי דין במשפט של רופאים שהועמדו לדין פלילי על רשלנות פושעת ונידונו למאסר ותחשוב שוב.

אנונימי/ת
06.03.2019, 19:46

המלצה מצויינת והייתי מציע שהוא יחול גם על "רשלנות" של עורכי דין וכל בעל מקצוע שמתרשל למלא תפקידו. ובעיקר על עורכי דין שלא משקיעים מספיק מאמץ למרות שכר הטרחה הגבוה במיוחד וללא כל פרופורציה לכל הדעות, לזכות בתביעה ו/או במישור הפלילי כאשר לא מצליחים לזכות את הנאשם כשהתיימרו לייצג אותו ולראות בכך אירוע פלילי ואשמת העו"ד שהתרשל ולא זיכה את הנאשם למרות שכר הטירחה הגבוה.

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:44

אני באמת לא מבין את התגובה שלך, לדרוש ממערת המשפט להיות אחראית לפאשלות של עצמה? הרי עורכי דין לא מתרשלים אף פעם ושופטים אף פעם לא טועים, ואנחנו בכלל חיים בגן עדן.

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:53

זה שיש מערכות נוספות עם פגמים לא מהווה הצדקה לרשלנות רפואית. אנחנו נשבענו קודם כל לא להזיק. טעויות או רשלנות של עורכי דין לא גורמת מוות או נכות גופנית. העובדה שאתה חושש מעורכי הדין דווקא מעידה שהם עושים מלאכתם נאמנה לפחות בתחום הרשלנות הרפואית. מערכת המשפט לא נקיה מפגמים. אז מה , לא נעמיד פושעים לדין ?

אנונימי/ת
06.03.2019, 22:59

טעויות של עורכי דין או שופטים גורמים לכליאה מיותרת של אדם. ומי ישלם להם פיצוי העורך דין? לא השופט - לא?? אז אדוני האנונימי עדיף לשתוק ונחשוב שאתה חכם

אנונימי/ת
06.03.2019, 19:55

שטויות מסוכנות

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:54

תגובה מדהימה. כדאי שתוסיף אותה לרשימת הפירסומים המדעיים שלך אם יש כאלה.

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:13

עולב. אדם שלא עשה כנראה מספיק רפואה קלינית כדי להבין משהו. לא סתם עזב את הרפואה.

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:18

מכת המדינה היא עודף של עוכרי דין, חלאות המין האנושי, ששמו להם למטרה להרוס את חייהם של הרופאים ובני משפחותיהם. על הרופאים לשמור על קולגיאליות ויש להם את הזכות לא לתת חוות דעת לטובת הצד התובע.

אנונימי/ת
06.03.2019, 21:04

כן מותר להרוג חולים אבל אסור לדרוש פיצוי. שבני הזוג והילדים יזרקו לחיי עוני אבל וסבל, אבל על הרופאים לשמור על שבועת המאפיה ולא להפליל או ל״הלשין״. אולי גם נחסל מלשינים כמו במאפיה ? לדעתי יש חובה לרופא לתת חוות דעת לטובת חולים בתביעות רשלנות. זו הייתה עמדת הר״י המוצהרת. הר״י הצהירה שאם יש קושי לקבל חוות דעת בגלל קשר שתיקה היא תעזור למצוא. אולי הדברים השתנו ? אם כן אולי נשמע הצהרה על עמדת הר״י בנושא ?
משפחתו של החולה לא זכאית לתבוע רשלן ?? ואיך תעשה זאת ללא עורך דין ??

אנונימי/ת
08.03.2019, 11:01

בדמוקרטיה יש חופש לכל אדם לסרב לעשות מה שפסול בעיניו. אין שום חוק, שמחייב רופא לתת חוות דעת. בכל תביעה, שבה מתברר כי ההאשמה ברשלנות הייתה לשווא, יש לקבוע פיצוי לרופא השווה בערכו לפיצוי לו הייתה נקבעת רשלנות ולפרסם את שם המעליל ועורך דינו. הצדק חייב להיעשות במידה זהה.

אנונימי/ת
08.03.2019, 11:01

בדמוקרטיה יש חופש לכל אדם לסרב לעשות מה שפסול בעיניו. אין שום חוק, שמחייב רופא לתת חוות דעת. בכל תביעה, שבה מתברר כי ההאשמה ברשלנות הייתה לשווא, יש לקבוע פיצוי לרופא השווה בערכו לפיצוי לו הייתה נקבעת רשלנות ולפרסם את שם המעליל ועורך דינו. הצדק חייב להיעשות במידה זהה.

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:40

אם לרופא היו קוראים נתניהו היית רואה איך היתה התגייסות מלאה של הפרקליטות, העיתונות ולא מעט רופאים ליישם את המלצותיך

אנונימי/ת
06.03.2019, 21:06

אתה בוודאי ימנון סופר אינטליגנטי.

הרופא או האחות שביצעו לא עלינו פעולה שהסתימה למרבה הצער באסון קמו בבוקר והחליטו שהיום בבית החולים ממש בא להם לגרום לתקלה במתכוון? זה המנגנון שעומד בבסיס אירועי אסון בבתי חולים?
יותר שכיח שהאסון נובע מתקלה מערכתית כמו חדר ניתוח תפוס אלא שמצבים כאלה לא מתאימים לתביעה. יותר מתאים לתבוע את הצוות "שלא הבין " שצריך ניתוח דחוף.

אנונימי/ת
06.03.2019, 21:18

אתה לא מכיר את תחום התביעות על רשלנות. התביעה לרוב מבוססת על מחדלים ולא על דברים שאין בהם אשמה. בתי המשפט יודעים להבדיל בין רשלנות שנובעת מעבריינות על נהלים, זילזול בחולה או חוסר רמה רפואית מינימלית לבין בעיה ללא אשמה. תקרא קצת פסקי דין ואני בטוח שתחרד ממעשי רופאים רשלנים. חולה שמתלונן 6 שנים על דימום מדרכי העיכול ירידה במשקל כאבי בטן, ואחרי 6 שנים נבדק לראשונה במיון על ידי כירורג ונמצא גידול עם גרורות בכבד. זו דוגמא לתביעה בניגנית ?? קיבל אקמול ודיאטה 6 שנים.
מי לדעתך צריך להכריע בשאלת הרשלנות והאשמה אם לא בית המשפט ?

אנונימי/ת
06.03.2019, 20:50

רופא שמבצע רשלנות פושעת חייב להחקר במישור הפלילי זה בחוק ובוצע בעבר.
רופא שהתרשל בעבודתו ומכול סיבה צריך שייבחנו מעשיו על ידי ועדה מקצועית על ידי הרגולטור. במידה והדבר יחזור על עצמו יצטרך לעזוב את המקצוע ואו חברת הביטוח לא תבטח אותו יותר.
ובעיקר הכי חשוב להוציא את עורכי הדין מהמשואה ולהעביר את נושא הפיצוי לחולה ואו למשפחתו על ידי מוסד לברורות בראשות שופט.
אנשי צוות רפואי שהתרשלו במידה ויירצו לחזור לעסוק במקצוע חייבים לעבור תהליך שיקום של היידע וההתנהגות שלהם ,ועדה מקצועית של הרגולטור היא שתחליט מה חכולתו לחזור למקצועו.

אנונימי/ת
06.03.2019, 21:16

הכותב רואה את התמותה בבתי חולים בצורה מעוותת לחלוטין. התמותה המתרחשת בבתי חולים ברובה על זיהומים או סיבוכים ממחלות מורכבות. במקום להעניש את הרופאים העובדים תחת עומס עבודה מחסור תקציבי . בתנאים של פיגוע המוני. הכתובת היא הממשלה אשר מרעיבה תקציבית את המערכת וגורמת לשחיקה נוראית של הצוותים הרפואיים העומדים מעטים מול רבים. ולא הרופאים עצמם שמנסים למרות העומס והשחיקה לטפל בחולים. הכותב עושה זאת רק כדי לגייס לצידו חולים מתוסכלים כדי לעשות קופה וכל זאת על חשבון הצוותים הרפואיים. תתבייש לך

אנונימי/ת
06.03.2019, 21:23

למרבה הצער לא צריך לחפש לקוחות. כמות החולים הנפגעים רק עולה. יתרה מזאת עם העליה ברמת הרשלנות קל להוכיח אותה ולקבל פיצוי. עברו הימים שאפשר היה להרוג חולה ולהתחמק מעונש. (לא לגמרי). היום החולים מודעים יותר - יש אינטרנט ורשתות חברתיות. הרפואה כבר לא סודית והחולים כבר לא צאן.

אנונימי/ת
06.03.2019, 21:24

הכל בגלל השמאלנים נכון ?

אנונימי/ת
06.03.2019, 21:39

יש לקדם חוק של פיצוי קבוע ללא הוכחת רשלנות

06.03.2019, 22:00

אבי, המשפט הבא שאתה כותב: "עובדה ידועה היא כי בישראל מתים הרבה יותר אנשים מדי שנה כתוצאה מרשלנות רפואית מאשר בתאונות דרכים ובתאונות עבודה." הוא מסוג של FAKE NEWS. האם יש לך נתונים מספריים להוכיח זאת?
אתה גוזר זאת מנתוני ארה"ב. אני בספק אם ניתן לגזור גזירה שווה בין שתי מערכות בריאות שמונעות ומתנהלות אחרת.
בוודאי שקיימים מקרים בוטים שנחקרים ע"י משטרה, נשפטים ונענשים (ע"ע רוסו, יקירביץ' ועוד).
התגובה הרפלקסיבית של רופאים היא כמובן להתגונן ולתקוף בחזרה. אבל זה מובן משום שרובנו המוחלט אנשים ישרי דרך, הגונים ולכן חשים נפגעים מהטלת רפש ללא הבחנה.
האם נעשות טעויות רפואיות? בחלק מהמקרים חולים מתים? בוודאי.
אבל בין המונח המשפטי של "רשלנות" לבין מקרה פלילי!! המרחק רב. אולי רלבנטי רק למקרי רשלנות פושעת.
הפיכת כל מקרה מוות עקב טעות / רשלנות (לא פושעת) למקרה פלילי תכרות את כל ענף ניהול סיכונים, אפשרות ללמידה מטעויות וכו'.
אני מקווה שכתבה שכזו בדה-מרקר, שלאחרונה מרבה להשתלח ברופאים ואתה מתאים ל"רוח המפקד", נכתבה לא רק כדי למשוך לקוחות פוטנציאליים למשרד שלך...

06.03.2019, 22:22

מסכימה איתך ארז. הנתונים מצוצים מהאצבע והכתבה לא ראויה לפרסום שכן היא כולה הסתה פרועה ועיוות המציאות.

10.03.2019, 09:43

עשרות מונים מ 300 זה אומר יותר מ 3000? יותר מ 6000? חקירה פלילית על כל מקרה של "חשד" או שמא "חשש"? הרי מקרים הרבה יותר פשוטים של פריצה לבית חקירתם לא מסתיימת לעולם. לי זה נראה, כמי שלא נמצא בתוך המערכת הזאת, כמאמר של קידום מכירות יותר מאשר ניתוח של מציאות ממשית

10.03.2019, 18:03

מצ"ב מאמר שכתבתי בעניין בעבר.

"סיבת המוות השלישית בשכיחותה בארה"ב היא טעויות רפואיות", האמנם?
לפני כשנה כיכבה בעיתונות הכותרת הזו, וחלקנו, גם במערכת הבריאות, נוטים לצטטה ללא היסוס. הנתון מגיע ממאמר אשר פורסם במאי 2015 בבריטיס מדיקל ג'ורנל. הכותבים ניתחו את נתוני התמותה משנת 1999 עד 2013 והעריכו במאמרם כי מדי שנה, מתים בבתי חולים 254 אלף חולים כתוצאה מטעויות רפואיות.
מעט אחרי פרסום הנתונים הקודרים, פרסם בניו יורק טיימס הד"ר אארון קרול, מאמר תגובה, בו ניתח את המאמר. בארה"ב מתים מדי שנה כ 2.5 מיליון בני אדם, היתכן כי טעויות רפואיות גרמו לעשרה אחוזים מהמקרים הללו? הוא שואל.

ניתוח סיבת המוות אינה משימה פשוטה במקרים האלה. כאשר צעיר נהרג בתאונת דרכים, נסיבות המוות ברורות לרוב. אך כאשר קשיש בן 85, הסובל משיטיון, דמנציה, מחלת לב וסרטן, מת ימים לאחר שגם חלה טעות במינון של אחת התרופות שהוא נוטל- האם ניתן לקבוע כי סיבת המוות היא טעות רפואית ולא מחלות הרקע הללו?

ב 2001 התפרסם מחקר ב JAMA, העיתון הרשמי של איגוד הרופאים האמריקאי, בו נתנו ל 14 רופאים מנוסים לבחון מקרי תמותה מטעות רפואית במהלך אשפוז. הרופאים נשאלו מה הסיכוי שהיה ניתן למנוע את מקרה התמותה לולא היתה טעות רפואית, ומה תוחלת החיים הצפויה לחולה. לפי הבדיקה כרבע מהמקרים היו ניתנים למניעה באופן חלקי עם טיפול טוב יותר, אך רק 6% מהמקרים היו נמנעים בוודאות. כאשר שקללו כותבי המאמר את המחלות מהן סבלו החולים שנפטרו, ואת הסיכוי שהיה ניתן למנוע את מותם, נמצא כי רק חצי אחוז מהם היו ממשיכים לחיות במצב גופני ונפשי טוב שלושה חודשים מהשחרור, לו היה ניתן להם טיפול מיטבי. המשמעות של נתון זה היא מקרה אחד לעשרת אלפים אשפוזים. רחוק מאוד מהנתון שציינו בפתח הדברים.

כל זאת מציין קרול, לא בא על מנת להציג טעויות המתרחשות כל העת בבתי חולים כחסרות חשיבות, או כמצערות פחות, וחשוב לזכור כי כל טיפול רפואי, כל מפגש המערכת, צופן בחובו סיכונים., זה נכון בעיקר כאשר המדובר הוא באוכלוסיה מבוגרת וחולה הדורשת התערבויות מרובות, אותה אוכלוסיה שזקוקה לטיפול בבתי החולים. אך לצד הסיכונים היתרונות הם כמובן מרובים.

כדאי לכן להתמקד בפחות במספרים סנסציוניים וחיפוש אשמים ויותר בדרכים להעניק טיפול מיטבי לאוכלוסיה. אם נעשה כן נטעה פחות, בהכרח.

06.03.2019, 22:07

צריך להקים בית דין ברשות עורך הדין הנכבד רובינשטיין עם סמכויות הטלת עונשים כבדים כמו סקילה בשער העיר וגדיעת איברים של רופאים/כירורגים. ועכשיו במעט יותר רצינות: המזל הוא שבניגוד לדעת עורך הדין המלומד יחסי רופא-חולה-חברה-משפט-אתיקה הם דבר מורכב מאוד עם צדדים שונים, דינמיים בעלי אינטרסים מגוונים (הנחת היסוד היא כי לאיש מהשחקנים אין כוונה רעה, גם לא לעורכי הדין) ועל כן לא ניתן לנתח את המערכת בפשטות ולא ניתן להסיק מסקנות כל כך נחרצות ופתרונות שנראים איך לומר פשטניים מידי. נאחל לעו"ד רובינשטיין שנים רבות של בריאות איתנה ופעולה למען החברה, ציבור המטופלים והרופאים והציבור בכלל.

אנונימי/ת
06.03.2019, 23:05

אחרי שקראתי הרבה תגובות והתגובות על התגובות, אני מניח שהמגיב על התגובות ברוב המקרים ושולל אותן הוא לא אחר מאשר זה שכתב את המאמר עו"ד רובינשטיין בכבודו ובעצמו (או מקורביו).

10.03.2019, 18:18

זה אכן הרושם וראוי שעו"ד רובינשטיין יענה בשמו.

אנונימי/ת
06.03.2019, 23:51

שהתחלתי לקרוא את הכותרת חשבתי שהוא מתלוצץ, לא מספיק הנזקים שהרפואה המתגוננת עושה היום במערכת הבריאות , כעת אתה מציע גם להוסיף אחריות פלילית . עיני זה יהיה הסוף של הרפואה , כולם יהיו טכנוקרטים יעבדו אך ורק עלפי אלגוריטמים ויעסקו בתיעוד בלבד.
שום מחשבה קלינית , שום מחשבה מחוץ לקופסה , שום אמפטיה, שום מאמץ עודף ואף לא יגידו את שעל ליבם ( שמא יתבעו אותם) יצמצמו תקשרות וזו הדרך לחסל את הרפואה לדעתי.
מעבר לכך במקרים החריגים של רשלונות למיטב ידיעתי הרופאים הועמדו לדין פלילי . אז מה אתה בעצם רוצה להוסיף מלבד פרנסה עבור עורכי הדין ?

06.03.2019, 23:58

מזמן לא יצא לי לקרוא צרור הבלים כזה.
הרפואה הינה מקצוע שולייתי. פעם האב לימד את בנו והבן את הדור הבא.
כיום זה מסודר בהרבה.
אתה נושא תואר מומחה בתחום רפואי כי התמחית ועמדת בבחינות שלב א'-ב'.
בבחינה שאלו אותך סדר גודל של 10-20% מהחומר שלמדת.
אתה זה שאמור לדעת עד כמה מומחיות היא עניין של ניסיון ולא עליין של רישיון.
כמקצוע שולייתי התקלות מרובות ורק פירסומן ללא חשש ומורא ילמדו את כלל הרופאים.
רק תהליכי הפקת לקחים מטעויות יכולים למנוע טעויות. אישום פלילי יקבור כל סיכוי לדיון מקצועי והפקת לקחים.
חברות התעופה היו הראשונות ללמוד את הלקח. היום מטוסים כמעט לא מתרסקים כי כל תקלה מדווחת ללא חשש לאשמה פלילית
המשרד שלך מתפרנס מתביעות נגד רופאים מומחים שלמדו 13-16 שנה את מקצועם.
ברפואה הכל מתועד והרשומה הרפואית חשופה.
תביעה פלילית נגד רופאים היא הזייה פרועה של עורכי דין. מצופה ממי שנושא בתואר של עורך דין ורופא להבין טוב מיתר עמיתיו את הבעיתיות בהצעה ההלתי נתפסת שלך.
מן הראוי שעצם ההצעה תוביל להשעייתך מההסתדרות הרפואית בישראל.
תתבייש !

07.03.2019, 02:14

נכון..מסכים איתך בכל מילה..זו חוצפה..זו הסתה נגד הרופאים....

07.03.2019, 02:14

נכון..מסכים איתך בכל מילה..זו חוצפה..זו הסתה נגד הרופאים....

07.03.2019, 00:41

הדבר יגרום להמנעות מהליכים רפואיים מצילי חיים וחדשנות בניתוחים ובטיפול ובכך לגרום לנסיגה ברמת הרפואה.
רפואה מתגוננת כבר אמרנו??

אנונימי/ת
10.03.2019, 05:55

האם אתה סבור שאכיפת גרימת מוות ברשלנות על נהגים הפחיתה או הגבירה את מספר תאונות הדרכים?

למשל, עו"ד קלגסבלד שהורשע לאחר שלשבריר שנייה הוסחה דעתו מההגה. הרשעה מוצדקת? האם ראוי להרשיע גם רופא בטיפול נמרץ שלכמה שניות מוסחת דעתו מחולה שבדיוק מידרדר ונפטר? אחד מיסודות המשפט הוא שוויון בפני החוק, אי אפשר להחיל חוק רשלנות פושעת אחד על נהגים וחוק אחר על רופאים, ובאמת אין חוקים נפרדים.

אנונימי/ת
07.03.2019, 00:43

זו כתבה שמפורסמת באתר של הסתדרות הרופאים?!
היה היום ליקוי ירח? מצאו סתירה לחוקי הגרביטציה של ניוטון?
מה תפקידה של הסתדרות הרופאים? מישהו פה באמת יודע? איך הגענו למצב הזה?

07.03.2019, 01:17

אחד מסימניה של חברה מודרנית, אינטיליגנטית ודמוקרטית היא חופש הביטוי.
כותב הכתבה העלה לדיון נקודה מעניינת ועובדה שהיא זכתה לתגובות רבות.
אולי אינו צודק, אולי קיימת דרך התמודדות אחרת אבל הבעייה של רשלנות רפואית היא אמיתית.
עם יד על הלב, אנחנו הרופאים נתקלים בסוגיה הזאת הן כמטפלים והן כמטופלים.
עם זאת, הכותב לא הצליח להסתיר את תאוותו לראות קצת רופאים מאחורי סורג ובריח ובכך הצליח לעורר עליו את זעם הקוראים.
הנושא ראוי לדיון.

09.03.2019, 17:53

ד״ר עלי מפרע

06.03.2019, 19:25

מסכים עם ד"ר דב לקסמן, בצורך לפתוח בדיון בלי קריאות גנאי, אפילו אם מאמר של ד"ר רובינשטיין פגע ברגשותיהם של חלק מהרופאים, כפי שרואים לפי התגובות. חייבים גם לקחת בחשבון חשיפת רופאים לתביעות פיצויים לפי החוק, אשר, לצורך קבלת פיצויים על ידי החולה הנפגע, מחייב הרשעת הרופא המבצע ברשלנות.
במקרה עבדתי עם ד"ר רובינשטיין, אשר בהיותו רופא הצליח במקצוע ולא חייבים לחפש כל מיני טענות מופרכות כדי להגן על ציבור הרופאים.
ד"ר משה ורדי.

10.03.2019, 18:16

לא שמתי לב שמישהו חסם אותו מלהביע את דעתו, הוא יכול לעשות זאת ככל שירצה לפרסם עלונים, להדביק מודעות, ולהוציא לאור ספר בעניין.
רק שמה שנכתב ומבוסס על עובדות כוזבות וחוסר הבנה של הנושא פשוט היה צריך להעצר ברמת העורך- הן בדמרקר והן כאן.

לא כל קשקוש הזוי הוא בר פרסום.

אנונימי/ת
07.03.2019, 02:05

לפני שמתחילים להתלהם אחד בשני....תירגעו....1.לא כל התרשלות היא פושעת...אני לא מעלה על דעתי שיש רופאים שפויים אשר מתרשלים בזדון..2.במשך 45 שנות עבודה במשרד הבריאות השתתפנו בחקירות פנימיות של המוסד בו עבדנו..כך שהנושא מטופל בכל מערכת....ובאם היו מקרים שבדרך כלל נדירים..שהיו על סף פליליות הוגשו תביעות פליליות לרופא המתרשל...3.כך שאין צורך להעלות נושאים אלה דווקא עכשיו.4.מדאיג מאוד העלאת נושא כזה בצורה..סליחה..חוצפנית כזו תפגע ברופאים..בחולים..ובכל המערכת הבריאותית הכורסת ממילא....אני לא נאיבי...אבל במדינה שלנו יש אוירת עליהום בכל כל מקום סביר...נגד מערכת המשפט..ועוד..אסור לתת אפשרות עליהום על הרופא...הרפואה היא מקצוע אצילי.. אשר סיסמתו עזרת הנזקקים...פקטור האמון של העם ברופא חשוב ביותר בכל מקצועות הרופאה..אם הורסים עקרון האמון הדבר מזיק לרופא..לחולה..ולמערכת....לא יעלה על הדעת שכל חולה ייחשד כתובע ...ופתיחת כל תיק רפואי חדש ייחשב ככתב אישום פלילי...וכו...ענין ההתרשלות הוא לא שחור לבן...יש המון אפור באמצע...יש לשפר את 1.רמת הרופאים עי השלמויות למיניהם...יש לשפר את תנאי עבודת הרופא....מבחינת שכר..מס שעות עבודתו...ולשפר את מצב בתי החולים והמרפאות המביש מבחינת תקנים..ציוד משוכלל..קיצור תורים...כלומר להרים את המערכת הרפואית להיות שווה לרמת התנאים באירופה וארהב....ולא לתפוס את הרופא קורבן לכשלונות המערכת שממילא כורסת....תקיעת תריז נגד רופאים לא תועיל כלום לאף אחד..מחד הדבר יגרום להפחדת הרופאים ...יוריד את בטחונם המקצועי ויגרום לשיגשוג רפואת הכסתח..המגוננת ....וכן לבריחת הרבה מאוד רופאים מהמקצוע..שכן בלאו הכי יש מחסור ברופאים במדינה....לכל אלה המתלהמים ..במקום לדרוש פתיחת תיקים פליליים על ימין ועל שמאל...תגבירו את הבקרה המקצועית על הרופאים וכן תגבירו את ועדות החקירה....לעשות מהרופא פושע לא יעזור לאף אחד..ההיפך נכון...
לסיום..
אבקש לקחת את הנקודות האלה בחשבון..זה לא אומר שאני מעודד רופא שיתרשל....אך יש לקבוע קריטריונים ברורים ומקובלים לגבי אלו שהם מתרשלים סידרתיים...מילא אם נגד אלה נפתחו תיקים לאחר שכל הכלים האחרים לא עזרו...

אנונימי/ת
07.03.2019, 04:58

אין להעריך נזק למערכת הבריאות נכניס משטרה חדר ניתוח? רפאוה הגנתית לא טובה לחולה אבל לעשות עוד יותר גרוע?

אנונימי/ת
07.03.2019, 07:12

אתה כותב
"האם גרימת מוות בשל רשלנות רפואית עלולה להיות עבירה פלילית, ולכן דורשת חקירת משטרה? "
כפי שאתה אמור לדעת (כעו"ד) גרימת מוות ברשלנות היא בהגדרה עבירה פלילית עפ"י חוק העונשין, שעונשה 3 שנות מאסר. מה שאומר ששאלת כאן שאלה מיותרת.

בנוסף אתה כותב
"עובדה ידועה היא כי בישראל מתים הרבה יותר אנשים מדי שנה כתוצאה מרשלנות רפואית מאשר בתאונות דרכים ובתאונות עבודה"
אבל משום מה לא ראיתי שום עובדות. אז אנא ממך, הבא את העובדות, ונוכל לנהל דיון ענייני מכובד. כי בצורה הזו, ניתן פשוט להשיב כי "עובדה ידועה שרופאים המחזיקים בתואר עריכת דין בנוסף נוטים לכתוב דברים חסרי בסיס ולטעון שהם עובדות ידועות".

אנונימי/ת
07.03.2019, 07:49

אין ספק שבמקרי רשלנות ברורים יש לתת את הדין. עם זאת מירב המיקרים אינם רשלנות רפואית אלא בגדר טעויות אנוש במבחן ה"רופא הסביר", ו/או סיבוכי טיפול שאין להימנע מהם. לא כל סיבוך מטיפול רפואי משמעו רשלנות. רשלנות מחייבת התעלמות מנתונים רפואים , טיפול לא ראוי ווגרימת נזק.
למותר לציין שאין גם לבחון את שיעור הטעויות והסיבוכים בחלל ריק. העומסים על מע3כת הרפואה גוברים משנה לשנה ללא פיצוי בכוח אדם או משאבים, לא כל שכן שהאלימות והדורשנות של המטופלים ובני משפחותיהם, שגם לא זוכים לכל ענישה שהיא, מחמירים, ולא רק בגלל חוסר מענה נאות, אלא גם בשל קוד התנהגותי לקוי.
דבר אחרון, אם החולה שותף להחלטות הטיפוליות בו, שומה עליו ליטול גם אחריות על תןצאותיהן

07.03.2019, 10:14

אני בספק גדול שהוספה של חקירות פליליות של רשלנות רפואית בנוסף לכל ועדות בדיקה מוסדיים, בדיקות של משרד הבריאות ותביעות בהליך אזרחי - אכן יקטינו את מספר של מקרי רשנות רפואית. אף אחד מאיתנו לא רוצה שהדבר יקרה, גם ללא קשר לענישה זאת או אחרת.
הדבר שאני בטוח במאה אחוז שיקרה - האצת תהליך העזיבה של מקצוע הרפואה על ידי רופאים קלינאים למקצועות אחרות, הימנעות מחדשנות ומחקר, עזיבה לחו"ל.
לזה יכולים להיות השכלות הרסניות על מערכת הבריאות בישראל ופגיעה בציבור כולו
דבר נוסף מאיפו נתונים שבישראל מתים יותר מרשלנות רפואיות מאשר מתאונות דרכים ?

אנונימי/ת
10.03.2019, 05:47

לאור העובדה שמשרד הבריאות מעולם לא שלל רישיון רופא עקב רשלנות מיוזמתו (אלא רק לאחר הרשעה בפלילים), ולאור העובדה שתביעה אזרחית לא פוגעת כלל בכיסו של הרופא המתרשל, הרי שהדרך היחידה שנותרה ליצירת אכיפה מרתיעה היא הדרך הפלילית.

אנונימי/ת
07.03.2019, 10:23

מעניין מה יהיה , אם כולנו , כמו ד"ר רובינשטיין נעשה הסבה מקצועית לעריכת דין ?
אולי משטרה תטפל בציבור ...

אנונימי/ת
07.03.2019, 10:26

רוב הפסיקות נגד רופאים ש'התרשלו' נובעות מרצון השופטים לפצות את הנפגע, ולכן מוצאים סיבות שוליות להצדיק פיצוי. בשפה המשפטית מגדירים זאת כרשלנות.
עוכרי הדין האמיתיים במצבים אלו הם הרופאים שתמורת בצע כסף מוצאים חוות דעת המכפישה שלא בצדק ובזדון את הרופא הנתבע.
רק במיעוט המקרים ישנה רשלנות אמיתית. וגם אז יש לברר אם הרופא אינו בעצם קורבן של מערכת המאלצת אותו לעבוד בתנאים של לחץ זמן, עייפות וחוסר משאבים.

אנונימי/ת
07.03.2019, 11:13

הכתב מתפרנס כעורך דין
ולפיכך נגוע באינטרסים זרים
בין תביעה מוצדקת לצייד מכשפות לצרכי הנאה כספית ועוד - הגבול דקיק ביותר
אם עוד אבי רובינשטיין אכן דואג לבריאות הרי מן הראוי שיקח את השליחות על עצמו וייצג את הציבור נגד משרד הבריאות על פשיטת הרגל של המערכת

אנונימי/ת
07.03.2019, 11:13

למיטב ידיעתי הוא לא היה נוירוכירורג מוצלח ולכן הלך ללמוד משפטים...
כנראה מעולם לא ניתוח ניתוחים מורכבים !
לנקוט בהליך פלילי נגד רופאים - זה פשוט טמטום מוחלט! הדבר יגרום לרפואה מתגוננת עוד יותר...

אנונימי/ת
07.03.2019, 11:48

ד"ר אבי רובינשטיין צודק בהחלט בגישתו ובטיעוניו. נקודה .

ד"ר אבי רובינשטיין שכח את ימיו כרופא.. אינני יודע מהיכן הוא שואב את המספרים שהוא מצטט. ככל שיש לנסות ולצמצם את מקרי הרשלנות הדרך של האשמה בפלילים לא תצלח.
יש מקרים חריגים של התנהגות פושעת המחייבת חקירת משטרה והעמדה לדין פלילי. היו מקרים בהם רופא עזב את חדר הניתוח כשהמנותח על השולחן, או רופאה שכיבתה את האזעקה ונרדמה והיו עוד כאלה שלא פורסמו ברבים. אלא הם מיעוט שבמיעוט. ברוב המקרים כאשר קיימת טענה של רשלנות מדובר בחשיבה לקויה או חוסר תשומת לב תוך כדי עבודה שהיא כל כולה לטובת המטופלים ובוודאי ללא כוונות זדון.
המנגנון הקיים לפיצוי נפגעים הוא מסורבל ויש רעיונות רבים כיצד להפוך את התהליך שבסופו ניתן פיצוי לאלה שנפגעו לפשוט יותר.
יחד עם זאת, המערכת צריכה להתגייס כדי לפתח שיטות להקטין ככל האפשר את שיעור הטעויות ולהדק את הנהלים ובעיקר להוריד עומס על הצוותים הרפואיים כדי שיהיה להם זמן ותהייה להם יכולת לחשוב ולא להתנהל תוך לחץ ועייפות.
כיום, איש אינו יודע כמה חולים נפגעים עקב התנהלות לא תקינה של רופאים. וודאי שאין לאיש מושג כמה מקרי מוות מתרחשים הודות לכשלים ברי מניעה.
לפני שמתלהמים ומציעים לשים רופאים מאחורי סורג ובריח טוב שתיעשה עבודת מחקר יסודית כדי לקבל מושג ממשי על ממדי הבעיה.

אנונימי/ת
10.03.2019, 05:45

מוטי, איך אתה יודע שהמקרים האלה הם "מיעוט שבמיעוט" אם לא נערכת חקירה רצינית? נניח שהייתה מצלמת CCTV מעל כל מיטת מטופל, איזה אחוז מ-4000-6000 הנפטרים מזיהום נרכש היו מתגלים בצילומים כמי שנגעו בהם אנשי צוות שלא בהתאם להנחיות (חיטוי או החלפת כפפות)? רשלנות פושעת או לא רשלנות פושעת?

חייבים לתעד, חייבים לאכוף תיעוד מלא ומהימן ביד ברזל, וחייבים להעניש במלוא חומרת הדין הפלילי את מי שמזייף תיעוד ואת מי שהתיעוד חושף שביצע רשלנות פושעת.

אתה מוטי, כאחד העדים המקצועיים המובילים בבתי משפט, מכיר היטב יותר מרובנו מקרים רבים של רשלנות פושעת ממקור ראשון.

אנונימי/ת
07.03.2019, 15:13

למה רק אישום פלילי למה שגם לא יתלו אותנו בראש חוצות,או יסקלו אותנו כמו בימי הביניים.

אנונימי/ת
07.03.2019, 15:20

לצערי גם ד"ר רובינשטיין מחפש קלינטורה כעורך דין על ידי החפשת רופאים.
ידידי היקר שכח לציין שהוא עוסק בתביעות משפטיות הנושא רשלנות רפואי. לצערי הוא גם לא מצליח לתת סימוכין לתענות שלו.
לגופו של עניין, לא כול מי שמת חייב שמישהו יהיה אשם במותו. מין הסתם בתי חולים הם המקום שחלק מחולים מבריאים בהם וחלאק לא.
אני לא מכיר רופא שבדעה צלולה ינסה להזיק למטופלים שלו וכבר נכתב שטעות היא לא רשלנות.
אני כרופא חושב שכול מי שניזוק מהליך רפואי זכאי לפיצויים ללא כול קשר לטעות או רשלנות.
צר לי לראות עורך דין מכובד שעוסק ב- FAKE NEWS בכדי לעשות עוד יותר כסף.
מכוון שלרופאים יש ביטוח לנושאים הללו אז לא ניתן להאשים אותו שיש לו עין לכספם של הרופאים. יחד עם זאת לנסון להרוויח כסף על גבם של פתיים שמאמינים לניתונים הלא מבוססים של העורך דין המכובד הוא כן פשע.

אנונימי/ת
07.03.2019, 20:47

חבל שכל שטות עולה לפרסום

אנונימי/ת
08.03.2019, 11:56

כשיכנסו הליכים פליליים כשהם מתבקשים , ייפסק כל החפיף , הרמאות , הרשלנות ורדיפת הבצע -- שמאפיינים חלק ניכר מהמערכת כיום .
רובינשטיין נגע בנקודה נכונה מאוד !
אפילו גדולי רודפי הבצע לא ישמחו לשבת בכלא ביחד עם פוליטיקאים כאלו או אחרים.

08.03.2019, 21:28

אכן כך. כאחות לצערי גם אני וגם מקורבי חוו לא אחת רשלנות רפואית. העומס והתנאים הקשים בבתי חולים ובמרפאות הן גורם משמעותי ביותר.

אנונימי/ת
10.03.2019, 05:41

דברים כדורבנות, כולנו יודעים שיש בהם אמת. כל מקרה מוות במדינה מחייב חקירה, ומערכת הבריאות אינה יוצאת מן הכלל.

אנונימי/ת
10.03.2019, 05:50

ד"ר רובינשטיין צודק, אבל אני מציע דרך נוספת לשיפור האחריות: הוצאה אל מחוץ לחוק של ביטוח אחריות מקצועית במקצועות הבריאות, כך שאם בעל מקצוע רפואי מפסיד בתביעת רשלנות הוא ישלם את הפיצויים מכיסו הפרטי.

דעתי האישית מאז ומעולם הייתה שרופא שמרגיש שהוא לא יכול לעבוד בלי ביטוח כזה אינו ראוי לעסוק במקצוע, אך כידוע המציאות הרגולטורית והמעסיקים הציבוריים כופים את הביטוח הזה על כלל הרופאים במגזר הציבורי. הגיע הזמן לשנות זאת.

10.03.2019, 09:02

הבעיה היא המקצועיות, הן של השופטים בודאי של עורכי הדין, והעיקר "החרבות להשכיר" של חו"ד מטעם, הנושאות רווח כספי אסטרונומי לרופא "מטעם"
אך בעית הבעיות מהו הטיפול המיטבי? בתקופת הרפואה מכוונת ראיות. מסתבר שרק 23.5% מתוך כ 450 הנחיות קחיניות אמריקאיות, יש להן ביסוס סטטיסטי אמין וקביל, ראו JAMA 18.2.2019, אז מה הטיפול המיטבי?
כו יש לנתק נזק רפואי ןפיצוי כספי עבורו, מרשלנות רפואית.

11.03.2019, 13:20

הנחת המוצא של המאמר לא ממש מדוייקת. ההנחה היא שהליכים פליליים הם אמצעי יעיל וחשוב בהפחתת פשיעה ובתאונות דרכים.

בפשיעה יש כבר כמה תחום מתפתח של קרימינולוגים וסוציולוגים שנקרא מניעת פשיעה (Crime prevention) שדווקא מערער על כך. צעדים לדוגמה שעושים זה מניעת פשיעה באמצעות תכנון סביבתי (CPTED) כדי למנוע מעשי שוד או תקיפה במרחב ציבורי. או צעדים למניעת הפללה של צרכני קנביס, מניעת פשיעה באמצעים כלכלים (לדוגמה הערמת קשיים בתשלום במזומן בסכומים גדולים), חינוך, ועוד אמצעים – העיצוב והמניעה מראש יותר חשוב מאשר ענישה בדיעבד.
גם בתחום בטיחות בדרכים יש כיום (למעשה משנת 1997) גישה בשם "חזון אפס הרוגים" (שפותחה על ידי אפידמיולוג) שבה הדגש הוא על מניעת טעויות של אנשים במקום ענישה. מערכת שמניחה שכולם לעולם לא עושים טעויות היא מערכת לא בטוחה. דוגמה לכך מישראל היא מעגלי תנועה במקום צמתים. דוגמה נוספת זה האטת התנועה על ידי פס האטה לפני מעבר חצייה. השיטור וענישה באים רק כאמצעי משלים לתחומים אחרים של עיצוב, יצירת נורמות, חינוך לפי הסדר הזה.
יש ספר של הכלכלן ההתנהגותי דן אריאלי , "האמת על באמת", שבודק מדוע אנשים מרמים ועוברים על החוק. המסקנה שלו היא שפחד מעונש זה אמצעי חלש. רוב הרמייה מתקיימת תודות ליכולת לספר לעצמנו שאנחנו בסדר כאשר אנחנו לא ולשמור על דימוי עצמי טוב.
בין רופא ומטופל אמורים להיות יחסי אמון. משפטיציה היא לא אמצעי מוצלח במיוחד לשקם או לשמור על אמון. היא מובילה לרפואה מתגוננת שעלולה ליצור בעיות אמון נוספות. אם רוצים מערכת בטוחה צריך לעשות מה שעושים (במדינות אחרות) בתחום הבטיחות בדרכים – בטיחות מערכתית.

אנונימי/ת
11.03.2019, 18:05

מזעזע שנותנים במה לרופא לשעבר שיורק לבאר שממנה שתה מיים...

אנונימי/ת
19.09.2020, 02:28

להיפך. כל הכבוד על האומץ להגיד את מה שכולם חושבים

אנונימי/ת
19.09.2020, 02:27

כתבה חשובה מאוד

אנונימי/ת
19.09.2020, 02:37

באיכילוב כתבו לי בדוח ניתוח תוספתן שלא עשיתי שהכאב בצד ימין למטה בבטן התחתונה "מוכר לה", הכירוג שהגיע למשמרת לא ידע מה להגיד לצוות שישאל אותו למה לא עשיתי את הניתוח בסוף, במקום לכתוב את האמת, שביקשתי להיות מטופלת באנטיביוטיקה, כתב שזה כאב מוכר לי, כדי שיחשדו שזה בכלל היה מעי רגיש.

בגלל מעי רגיש הcrp עולה למאה והתוספתן ובלוטות הלימפה מתנפחות?

לא ידעתי.. מעניין מעניין.. חראטא בארטה של רישום.

ודרך אגב,

אני שנה אחרי הטיפול באנטיביוטיקה, ואין לי כאבים בבטן בכלל.

אבל ראה מה עשית כירורג יקר, איך לדעת אותי טוב טוב עם השקר שלך. עכשיו בקופת חולים כתוב שאני עם מעי רגיש... להיפוכונדרית הפכת אותי.. יום אחד אנשים ידברו ואמת תצא לאור.. הצוות שלהם כמעט והצליח לשכנע אותי שאני יודעת שהתוספתן בצד ימין למטה בבטן התחתונה כי קראתי בגוגל...

קצת פחות התנשאות לא תזיק לכם..